Een subliminale boodschap is een signaal of boodschap verborgen in een medium en bedoeld om doorgegeven te worden zonder dat het bewust opgemerkt wordt. Deze boodschappen kunnen door het onderbewustzijn verwerkt worden, en aanzetten tot bepaald gedrag.
James Vicary, een onderzoeker op gebied van marketing beweerde in 1957 dat boodschappen op een bioscoopscherm die slechts een fractie van een seconde zichtbaar zijn onbewust tot gedrag leiden. Hij had hierbij een onderzoek opgesteld in een bioscoop waarbij de woorden "koop frisdrank" of "koop popcorn" 1/30ste van een seconden tijdens de film in beeld stonden. Uit dit onderzoek bleek dat de verkoop van popcorn en frisdrank met meer dan de helft omhoog waren geschoten.
Een ander bekend voorbeeld is een verkiezings-spotje van George Bush. In zijn strijd tegen Al Gore was in zijn tv-reclame na de naam Al Gore heel snel het woord "rats" te zien. Het spotje probeerde dus de kandidaat te koppelen aan het negatievere woord "rats" (ratten).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten